حوزه بسیج دانشجویی شهید مهدی باکری پیام نور کرج - واحد خواهران

پل ارتباطی مجموعه بسیج دانشجویی با شما : سامانه بصیرت 6600026091

حوزه بسیج دانشجویی شهید مهدی باکری پیام نور کرج - واحد خواهران

پل ارتباطی مجموعه بسیج دانشجویی با شما : سامانه بصیرت 6600026091

تظاهرات یکپارچه مسلمانان جهان در محکومیت هتک حرمت ساحت پیامبر(ص)

نویسنده:بسیجی بی ادعا | يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۳۸ ب.ظ | ۱ نظر

 

سرویس خارجی: مسلمانان سراسر جهان با برگزاری تظاهرات و تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به بازنشر کاریکاتورهای توهین آمیز درباره پیامبر اکرم (ص) در مجله فرانسوی “شارلی ابدو” اعلام کردند.

صدها سودانی در تظاهراتی بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) را از سوی مجله شارلی ابدو محکوم کردند. تظاهرکنندگان که قصد داشتند یادداشت اعتراض خود را به مرکز سفارت فرانسه در خارطوم ارائه دهند با ممانعت پلیس این کشور مواجه شدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین خواستار اخراج سفیر فرانسه از سودان شدند. این تظاهرات به دنبال فراخوان هیات علمای سودان برگزار شد و نیروهای پلیس سودان سفارت و مرکز فرهنگی فرانسه در خارطوم را محاصره کردند تا مانع از هرگونه اقدام خشونت آمیز احتمالی و آشوب شوند. تظاهر کنندگان شعارهایی علیه دولت فرانسه و اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو سر داده و با خود پلاکارد‌هایی در اعتراض به اهانت به رسول اکرم (ص) حمل می‌کردند.

تظاهرکنندگان خشمگین و معترض نیجر هم در واکنش به انتشار مجدد کاریکاتور موهن توسط نشریه شارلی ابدو، مرکز فرهنگی فرانسه را در شهر «زنیدر» دومین شهر مهم نیجر به آتش کشیدند. حدود ۵۰ تظاهرکننده در ورودی مرکز فرهنگی فرانسه را شکستند و با وجود شلیک گاز اشک آور توسط ماموران پلیس برای محافظت از این مرکز فرهنگی، محل را به آتش کشیدند. تظاهرکنندگان به زبان «هوسایی» فریاد می‌زدند: شارلی ابدو یک شیطان است. همچنین چهار نفر در تظاهرات نیجر کشته و ۴۵ نفر نیز زخمی شدند.

حدود هزار تظاهرکننده نیز در داکار پایتخت سنگال به انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر گرامی اسلام(ص) در هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو اعتراض کردند. تظاهرکنندگان که شعارهایی در حمایت از پیامبر اسلام (ص) و ضد شارلی ابدو سر می‌دادند پرچم فرانسه را مقابل سفارت این کشور در مرکز داکار آتش زدند. پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان که شعار «الله اکبر» سر می‌دادند از گاز اشک آور استفاده کرد. تظاهرکنندگان از «ماکی سال» رئیس جمهوری نیجر به علت شرکت در راهپیمایی ضد تروریسم هفته گذشته در پاریس انتقاد کردند.

شهرهای مختلف ترکیه هم شاهد تظاهرات مسلمانان در اعتراض به اقدام مجله شارلی ابدو در انتشار مجدد تصاویر موهن به ساحت پیامبر(ص) بود. تظاهرکنندگان علیه این نشریه شعار دادند و از مقامات فرانسوی خواستند جلوی اقدامات توهین‌آمیز این نشریه نسبت به اسلام را بگیرند.

در الجزایر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد که در پی آن پلیس با تظاهر کنندگان در پایتخت این کشور درگیر شد و تعدادی از نیروهای پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند. صدها تظاهر کننده از جمله زنان و کودکان الجزایری در اعتراض به اقدامات مجله شارلی ابدو، در حالی که تکبیر می‌گفتند، پلاکارد‌هایی با مضمون «من محمد هستم» به زبان‌های فرانسه و عربی در دست داشتند. در اردن نیز نزدیک به ۲۰۰۰ اردنی به خیابان‌های امان رفتند تا اعتراض خود را به اقدام مجله شارلی ابدو اعلام کنند. در این تظاهرات اعضایی از گروه اخوان المسلمین و جنبش‌های جوانان به مرکز شهر امان آمدند و در محکومیت تصاویر چاپ شده در مجله شارلی ابدو، شعارهایی سر دادند. تظاهر کنندگان اردنی تلاش کردند خود را به سفارت فرانسه در این شهر برسانند اما نیروهای امنیتی مانع شدند. همام سعید، دبیر کل اخوان المسلمین اردن از دولت فرانسه خواست قانونی برای ممنوعیت انتشار تصاویر از پیامبر اکرم (ص) وضع کند. تظاهر کنندگان اردنی تاکید کردند تا زمانی که سفارت فرانسه از مردم این کشور عذرخواهی نکند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال کراچی پاکستان نیز شاهد راهپیمایی اعتراضی بود و در آن ۲۰۰ تن اطراف کنسولگری فرانسه تجمع کرده بودند که با شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس مواجه شدند. در فلسطین نیز دهها تن در مسجد الاقصی نسبت به اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو اعتراض کردند و پرچم فرانسه را آتش زدند. تظاهر کنندگان که پرچم‌های حماس را در دست داشتند، شعارهایی در مدح پیامبر اکرم (ص) و اعتراض به شرکت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تظاهرات عمومی پاریس سر دادند. معترضان با فریاد «الله اکبر» و «محمد(ص) تا ابد رهبر ماست»، پرچم فرانسه را به آتش کشیدند.

مسلمانان لبنان هم با تجمع مقابل سفارت فرانسه در بیروت، انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز را محکوم کردند. در کویت نیز در اعتراض به اقدام مجله شارلی ابدو تظاهراتی انجام شد. این تظاهرات ها در واکنش به فراخوانی است که از سوی علمای مسلمان در سراسر جهان در اعتراض به تکرار اهانت مجله شارلی ابدو انجام می شود. هزاران تن از ساکنان نواحی تحت کنترل شورشیان سوری هم علیه کاریکاتورهای موهن در مجله فرانسوی شارلی ابدو دست به راهپیمایی زدند. معترضان، انتشار و چاپ تصاویر و کاریکاتورهای موهن به پیامبر (ص) در این مجله را محکوم کرده و خواستار احترام به اسلام و عدم توهین به اشخاص مذهبی و مقدس شدند.

هیات علمای عربستان نیز در واکنش به بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) از سوی مجله فرانسوی، ‌این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی در خدمت به افراطی‌هایی که به دنبال بهانه‌ای برای قوم کشی و اقدامات تروریستی هستند، دانست. فهد بن سعد الماجد، دبیر کل هیات علمای عربستان گفت: جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان به هیچ مساله‌ای کمک نمی‌کند و هیچ هدفی را محقق نمی‌سازد بلکه در نهایت به نفع افراطی‌هایی تمام می‌شود که به دنبال عذر موجه برای اقدامات تروریستی خود هستند.

شکایت سازمان همکاری اسلامی

در پی بازنشر تصاویر اهانت‌بار به ساحت پیامبر اکرم(ص) در مجله طنز شارلی ابدو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که این سازمان به صورت جدی در صدد شکایت از شارلی ابدو است. ایاد مدنی تصریح کرد که این سازمان درصدد است تا قوانین مربوط به آزادی بیان و اصول و چارچوب‌های آن را که در فرانسه و اروپا اجرا می‌شود، مورد بررسی قرار دهد و این اقدام مقدمه‌ای برای اتخاذ گام‌های بعدی و پیگرد قضایی علیه این هفته‌نامه فرانسوی است. وی گفت: در فرانسه قوانینی وجود دارد که تعرض به برخی از مسائل را که اهانت به ساختار عمومی جامعه به شمار می‌آید، ممنوع می‌کند. تمامی این امور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر ببینیم که جایی برای پیگرد قضایی وجود دارد این کار را خواهیم کرد و اقدامات در این چارچوب فقط سیاسی نیست بلکه حقوقی است. ایاد مدنی از بازنشر تصاویر اهانت‌بار به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) انتقاد و اعلام کرد: این اقدام احمقانه است و باید فرانسه و اروپا با آن برخورد کنند.

از طرفی رئیس جمهوری ترکیه نسبت به وقوع جنگ تمدن‌ها هشدار داد. رجب طیب اردوغان غرب را به دورویی پس از حملات تروریستی به مجله شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودیان در حومه پاریس متهم کرد. اردوغان افزود: ما به طور جدی حملاتی را که به بهانه اقدام مجله طنز فرانسوی علیه اسلام صورت می گیرد دنبال می‌کنیم. با وجود تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع این مساله، فرضیه جنگ تمدن‌ها در حال تبدیل به واقعیت است. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، انتشار میلیون‌ها نسخه از این مجله هیچ ارتباطی به آزادی بیان ندارد بلکه به خطر انداختن و نقض آزادی دیگران است.

نخست‌وزیر عراق هم تصریح کرد: اهانت به پیامبر اکرم (ص) در نشریه شارلی ابدو هیچ ارتباطی به آزادی بیان ندارد. حیدر العبادی، درخصوص اهانت دوباره نشریه شارلی ابدو به پیامبر اکرم (ص) گفت: آزادی بیان به معنای اهانت به دیگران و اعتقادات آنها نیست و چنین تصاویر موهنی منجر به کشتارها و هتک حرمت‌ها می‌شود و فضایی از ترس و نگرانی را حاکم می‌کند. وی گفت: عراق بیش از دیگران از تروریسم رنج می‌برد و وارد جنگی علیه گروه‌های تروریستی شده که هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و تروریسمی که ما بارها نسبت به گسترش آن هشدار داده‌ایم همان تروریسم موجود در عراق، فرانسه و دیگر کشورهاست. وی افزود: کسانی که دست به اقدامات تروریستی می‌زنند می‌خواهند چهره اسلام را خدشه‌دار کنند و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم همانطور که اهانت به پیامبر (ص) را که رسالت آسمانی را برای ایجاد صلح و عدالت و مبارزه با ستم با خود داشت، محکوم می‌کنیم.

روسیه هم هشدار داد که چاپ کاریکاتورهای حضرت محمد(ص) برخلاف قوانین و هنجارهای اخلاقی است. روسیه اعلام کرد کاریکاتورهایی با مضمون مذهبی در رسانه‌ها می‌تواند توهین و تحقیر یک دین یا حامیان آن محسوب شود و همین امر موجب تحریک احساسات مذهبی و گسترش تنفر می‌شود. در این حال نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد: اسرائیل تنها طرفی است که از اقدام تروریستی اخیر در فرانسه سود می‌برد. وی گفت: واکنش برخی لبنانی‌ها به حمله اخیر به نشریه شارلی ابدو نیز مثل اروپایی‌ها بود و در ابراز تمایل خود به دموکراسی و احساسات خود در قبال آزادی مبالغه کردند بدون اینکه به حقیقت آزادی عقیده پی ببرند اما این افراد در قبال اهانت به ادیان که به بهانه آزادی صورت می‌گیرد، ساکت نشستند.

موضع ایران

وزیر خارجه کشورمان توهین به مقدسات مذهبی را تقبیح کرد. محمد جواد ظریف در دیدار لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در پاریس با ابراز همدردی با دولت و ملت این کشور و بازماندگان قربانیان حمله تروریستی اخیر در پاریس گفت: اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. ظریف با محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی، بر ضرورت خودداری از سوء استفاده از اصل آزادی بیان و توهین به مقدسات مذهبی دیگران تاکید کرد و افزود: اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

در این حال رهبر جبهه ملی فرانسه، از وجود ردپای سرویس‌های مخفی فرانسه در حمله اخیر به نشریه فرانسوی شارلی ابدو خبر داد. «مارین لوپن» در خصوص ادعای کشف کارت شناسایی یکی از برادران کواشی (عوامل حمله به نشریه شارلی ابدو) در خودرویی که آنها تا پیش از فرار سوار بر آن بود‌ند و به هنگام فرار آن را فراموش کرده و در خودرو جا گذاشتند، اعلام کرد: ادعای جا گذاشتن کارت‌های شناسایی برادران کواشی در خودرو مرا به یاد هواپیمای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌اندازد که ادعا شد گذرنامه‌ تروریست عامل آن حمله به طور معجزه‌آسایی به صورت دست نخورده و صحیح و سالم در هواپیمایی که در آتش سوخته بود، یافت شده است. اکنون نیز آنچه گفته می‌شود این است که این تروریست‌ها احمق بوده‌اند و مدارک شناسایی خود را در خودرویی که سوار بر آن بوده‌اند جا گذاشته‌اند؛ اما در نهایت باید گفت که در حمله به شارلی ابدو ردپای سرویس‌های مخفی وجود دارد که البته سند و مدرکی برای اثبات آن در اختیار نداریم.

آماده باش اروپا

بی بی سی در مورد وضع امنیتی حاکم بر اروپا اعلام کرد در پی عملیات ضد تروریستی در برخی کشورهای اروپایی و بازداشت شماری از افراطیون، این قاره به حال آماده‌ باش در آمده است. بیش از ۲۰ نفر در بلژیک، فرانسه و آلمان دستگیر شده اند و نیروهای نظامی در بلژیک و فرانسه در کنار ماموران پلیس قرار گرفته اند. در این حال بعد از اعلام خبر خنثی شدن عملیات تروریستی علیه پلیس بلژیک،‌ پلیس انگلیس در حالت هشدار فوق‌العاده قرار گرفت. مقامات انگلیس از افزایش تهدیدات علیه پلیس انگلیس و افزایش سطح هشدارها خبر دادند. نیروهای امنیتی انگلیس گفتند این سطح از هشدار امنیتی برای نیروهای پلیس انگلیس تا کنون بی سابقه است.

مجله آلمانی اشپیگل هم از نگرانی مقامات آلمانی در خصوص وقوع حملات مسلحانه خبر داد. اشپیگل نوشت: دستگاه های اطلاعاتی آلمان از حملات احتمالی به راهپیمایی های جنبش ضد اسلامی پگیدا که از ماه اکتبر هر دوشنبه در بسیاری از شهرهای آلمان برگزار می شود، نگران هستند. از طرفی روزنامه فرانسوی فیگارو اعلام کرد یک سوم تروریست‌هایی که در کنار داعش می‌جنگند اروپایی هستند. در این حال رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس در یک نشست خبری مشترک ضمن متعهد شدن نسبت به مقابله با ایدئولوژی سمی افراط‌گرایان، اعلام کردند آژانس‌های اطلاعاتی باید با وجود نگرانی‌ نسبت به حفظ حریم خصوصی، اجازه رهگیری آنلاین شبه‌نظامیان را داشته باشند. در چنین شرایطی رئیس جمهوری اسبق آمریکا ادامه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی را یکی از دلایل حملات اخیر در فرانسه خواند. جیمی کارتر گفت: به عقیده من حل نشدن مساله فلسطین یکی از دلایلی است که افزایش حملات تروریستی را منجر می‌شود که حملات اخیر پاریس یکی از این حملات است.

منبع:سایت روزنامه اطلاعات

  • ۹۳/۱۰/۲۸
  • نویسنده:بسیجی بی ادعا

نظرات  (۱)

  • علی یگانه
  • اللهم صلی علی محمد و آل محمد

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">